مون سیتی آنالما بر فراز سنگ های کالانیش — تصویر نجومی ناسا - مون سیتی

اگر هر روز زمان مشخصی بیرون بروید و با خورشید عکس بگیرید، موقعیت خورشید چگونه تغییر می‌‌کند؟ پاسخ بصری به این پرسش، منحنی «آنالما» (Analemma) است که از ترکیب تصاویر گرفته‌‌ شده در یک زمان و مکان در طول یک سال ایجاد می‌‌شود. آنالمایی که در این تصویر نشان داده شده است، حاصل ترکیب تصاویری است که هر چند روز یک‌‌بار هنگام ظهر نزدیک روستای «کالانیش» (Callanish) در جزایر «هبریدهای بیرونی» (Outer Hebrides) اسکاتلند گرفته شده‌‌اند. در پیش‌‌زمینه تصویر، سنگ‌‌های کالانیش دیده می‌‌شود، یک دایره سنگی که حدود ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد در عصر برنز ساخته شده است.

آنالما بر فراز سنگ های کالانیش

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

مشخص نیست که جای‌‌گیری سنگ‌‌های کالانیش اهمیت نجومی داشته یا نه. علت نهایی شکل شبیه به ۸ این آنالما و تمام آنالماها، کج بودن محور زمین و بیضوی بودن مدار زمین به‌‌دور خورشید است. در زمان انقلابین، خورشید در بالا یا پایین یک آنالما ظاهر می‌‌شود. این تصویر، نزدیک انقلاب دسامبر گرفته شده و بنابراین خورشید نزدیک به پایین آنالما دیده می‌‌شود. با این‌‌حال، اعتدالین در نقاط میانی آنالما قرار دارند نه نقطه تقاطع. روز جمعه، ۱ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱:۰۴ بامداد به‌‌وقت جهانی (پنج‌‌شنبه در قاره آمریکا)، اعتدالین رخ می‌‌دهد، یعنی زمانی که روز و شب در سراسر سیاره زمین با هم برابر است. برخی از فرهنگ‌‌ها تغییر فصل در اعتدالین را جشن می‌‌گیرند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

«سیده فضیله حمیدی» فارغ‌‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک است. از جمله مباحث مورد علاقه او نجوم و کیهان‌‌شناسی است و در این زمینه به تولید محتوا می‌‌پردازد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 55 views بار دسته بندی : نجوم تاريخ : 19 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها