مون سیتی تصویری از محل فرود آپولو ۱۱ روی کره ماه — تصویر نجومی ناسا - مون سیتی

آیا اخیراً سراسرنمایی (عکس پانوراما) از دنیای دیگر دیده‌‌اید؟ این تصویر سراسرنما که محل فرود «آپولو ۱۱» (Apollo 11) در «دریای آسایش» (Sea of Tranquility) کره ماه را به‌‌تصویر می‌‌کشد، از هم‌‌گذاری اسکن‌‌های وضوح‌‌بالای فریم‌های فیلم اصلی ایجاد شده است. این تصاویر اندکی پس از فرود در ۲۰ جولای ۱۹۶۹ توسط «نیل آرمسترانگ» (Neil Armstrong) از پشت پنجره «گردونه ماه‌‌نشین عقاب» (Eagle Lunar Module) گرفته شدند.

تصویری از محل فرود آپولو ۱۱ روی کره ماه

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

نمای سمت چپ و دورتر (AS11-37-5449)، نخستین عکسی است که توسط یک انسان در دنیای دیگر، گرفته شد. در سمت چپ پیش‌‌زمینه تصویر، دهانه رانشگر رو به جنوب و در سمت راست آن سایه ماه‌‌نشین رو به غرب قابل مشاهده است. برای مقایسه اندازه‌‌ها، دهانه کم‌‌عمق و بزرگ سمت راست را درنظر بگیرید که تقریباً ۱۲ متر قطر دارد. این عکس‌ها که از پشت پنجره‌‌های گردونه ماه‌‌نشین، حدوداً ۱٫۵ ساعت پس از فرود و قبل از پیاده شدن روی سطح ماه گرفته شده‌اند، نخست برای ثبت محل فرود درصورت نیاز به ترک زودهنگام درنظر گرفته شده بودند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«سیده فضیله حمیدی» فارغ‌‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک است. از جمله مباحث مورد علاقه او نجوم و کیهان‌‌شناسی است و در این زمینه به تولید محتوا می‌‌پردازد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 94 views بار دسته بندی : نجوم تاريخ : 27 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها