مون سیتی خوشه پروین بر فراز نیم گنبد — تصویر نجومی ناسا - مون سیتی

مشهورترین خوشه ستاره‌‌ای در آسمان، «خوشه پروین» (Pleiades) است، یک خوشه درخشان که می‌‌توان به‌‌راحتی با چشم غیرمسلح آن را مشاهده کرد. این خوشه ستاره‌‌ای که تنها حدود ۴۵۰ سال نوری از زمین فاصله دارد، حدوداً ۱۰۰ میلیون سال پیش شکل گرفته و احتمالاً حدود ۲۵۰ میلیون سال دیگر عمر خواهد کرد. خورشید ما احتمالاً در یک خوشه ستاره‌‌ای متولد شده است، اما اکنون، با حدود ۴٫۵ میلیارد سال سن، همراهان ستاره‌‌ای آن مدت‌‌هاست که پراکنده شده‌‌اند.

خوشه پروین بر فراز نیم گنبد

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

در این عکس، خوشه ستاره‌‌ای پروین بر فراز «نیم‌‌گنبد» (Half Dome) به‌‌تصویر کشیده شده است، یک ساختار سنگی مشهور که در پارک ملی «یوسیمیتی» (Yosemite) کالیفرنیا قرار دارد. این تصویر، ترکیبی از ۲۸ نوردهی پیش‌‌زمینه و ۱۷۴ تصویر پس‌‌زمینه ستاره‌‌ای است که همگی از یک مکان و توسط یک دوربین در یک شب از ماه اکتبر ۲۰۱۹ گرفته شدند. عکاس پس از محاسبه زمان هم‌‌جواری خوشه پروین و نیم‌‌گنبد، به‌‌طور غیرمنتظره‌‌ای با قطعی برق مواجه شد و آسمان پس‌‌زمینه به‌‌طور غیرمعمولی تاریک شد. این اتفاق برای عکاس یک پاداش محسوب می‌‌شد تا این چشم‌‌انداز به‌‌خوبی به‌‌تصویر کشیده شود.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

«سیده فضیله حمیدی» فارغ‌‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک است. از جمله مباحث مورد علاقه او نجوم و کیهان‌‌شناسی است و در این زمینه به تولید محتوا می‌‌پردازد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 181 views بار دسته بندی : نجوم تاريخ : 20 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها