مون سیتی دو دنباله دار در آسمان نیمکره جنوبی — تصویر نجومی ناسا - مون سیتی

دنباله‌‌دار «پن‌‌استارز» (PanSTARRS | C/2017 K2) که در حال رهسپار شدن به‌ سمت حضیض خورشیدی (نزدیک‌‌ترین فاصله تا خورشید) در ۲۰ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۹ آذر ۱۴۰۱) است، همچنان که آسمان نیم‌‌کره جنوبی زمین را درمی‌‌نوردد، برای رصدگران منظره‌‌ای زیبا برجای می‌‌گذارد. این دنباله‌‌دار پن‌‌استارز به‌‌عنوان یک مهمان جدید از «ابر اورت» (Oort Cloud)، با یک کُمای مایل به سبز و دنباله غبارآلود نسبتاً سفید به‌‌طول تقریباً نیم درجه در سمت چپ و بالای این تصویر ژرف که در ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) گرفته شده است، خودنمایی می‌‌کند.

دو دنباله دار در آسمان نیمکره جنوبی

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

این تصویر همچنین میدان دید پرستاره‌‌ای در صورت فلکی «عقرب» (Scorpius) همراه با دنباله‌‌ای دیگر به‌ نام «۷۳P/Scheassmann-Wachmann که پایین و سمت راست پن‌‌استارز دیده می‌‌شود را نشان می‌‌دهد. اخترشناسان تخمین می‌‌زنند که دنباله‌‌دار پن‌‌استارز تقریباً ۳ میلیون سال است که از ابر اورت درامتداد یک مدار هذلولی درحال حرکت بوده است. با این‌‌حال، دنباله‌‌دار Scheassmann-Wachmann 3 آشناتر است. این دنباله‌‌دار دوره‌‌ای، هر ۵٫۴ سال یک‌‌بار از آن‌‌سوی مدار مشتری تا نزدیکی مدار زمین، مدار بیضوی‌‌اش را دور می‌‌زند. در این تصویر، پن‌‌استارز حدوداً ۲۰ دقیقه نوری از زمین فاصله دارد. دنباله‌‌دار Scheassmann-Wachmann 3 نیز که از سال ۱۹۹۵ درحال متلاشی شدن دیده شده، حدوداً ۷٫۸ دقیقه نوری از ما دور است.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

«سیده فضیله حمیدی» فارغ‌‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک است. از جمله مباحث مورد علاقه او نجوم و کیهان‌‌شناسی است و در این زمینه به تولید محتوا می‌‌پردازد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 159 views بار دسته بندی : نجوم تاريخ : 9 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها