مون سیتی راه شیری از ساحل پوینت ریز — تصویر نجومی - مون سیتی

در این چشم‌‌انداز شبانه از ساحل «پوینت ریز» (Point Reyes) ایالت کالیفرنیا و رو به اقیانوس آرام، صورت‌‌های فلکی زمستانی نیمکره شمالی و قوس طویل راه شیری درحال غروب هستند. ستاره «شباهنگ» (Sirius) که به‌‌عنوان ستاره آلفای صورت فلکی «سگ بزرگ» (Canis Major) شناخته می‌‌شود، در زیر این قوس پرستاره نزدیک به سمت چپ به‌‌طور چشمگیری قابل مشاهده است. همچنین، ستاره زردرنگ «شبان‌‌شانه» (Betelgeuse) در صورت فلکی شکارچی، ستاره «دَبَران» (Aldebaran) در صورت فلکی «گاو» (Taurus) و خوشه ستاره‌‌ای آبی‌‌رنگ «پروین» (Pleiades) را می‌‌توان بین راه شیری و افق شمال غربی نزدیک مرکز این چشم‌‌انداز یافت.

راه شیری از ساحل پوینت ریز

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

سحابی‌‌های قابل مشاهده در مجموعه نوردهی‌‌های مورد استفاده برای ساخت این نمای وسیع، در اوایل ماه مارس ۲۰۲۲ ثبت شده‌‌اند، اما آن‌‌قدر کم‌‌نور هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌‌شوند. در آن شب، سحابی‌‌ها تابش گسترده‌‌ای داشتند ازجمله حلقه نیم‌‌دایره‌‌ای قرمزرنگ «برنارد» (Barnard) در صورت فلکی شکارچی و NGC 1499 (یا «سحابی کالیفرنیا» (California Nebula)) در بالا و سمت راست خوشه پروین.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«سیده فضیله حمیدی» فارغ‌‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک است. از جمله مباحث مورد علاقه او نجوم و کیهان‌‌شناسی است و در این زمینه به تولید محتوا می‌‌پردازد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 84 views بار دسته بندی : نجوم تاريخ : 23 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها