مون سیتی رشته خورشیدی طولانی و مارپیچی — تصویر نجومی ناسا - مون سیتی

اوایل ماه سپتامبر ۲۰۲۲، خورشید یکی از طولانی‌‌ترین رشته‌‌هایش را به‌‌نمایش گذاشت. اندازه کامل این رشته مارپیچی که به‌‌صورت رگه روشن خمیده حول مرکز تصویر قابل مشاهده است، بیشتر از نصف شعاع خورشید (بیشتر از ۳۵۰،۰۰۰ کیلومتر طول) تخمین زده شد. یک رشته خورشیدی متشکل از گاز داغی است که توسط میدان مغناطیسی خورشید بالا نگه داشته شده است، به‌‌گونه‌‌ای که از کنار به‌‌صورت یک برجستگی بالاآمده به‌‌نظر می‌‌رسد. یک برجستگی متفاوت و کوچک‌‌تر نیز به‌‌طور هم‌‌زمان در لبه خورشید قابل مشاهده است.

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

این تصویر، در رنگ معکوس و کاذب نشان داده شده است تا نه‌‌تنها رشته خورشیدی بلکه کروموسفر خورشید نیز به‌‌نمایش گذاشته شود. لکه روشن در سمت راست و بالا، یک لکه خورشیدی تاریک (تقریباً به‌‌اندازه زمین) است. رشته‌‌های خورشیدی معمولاً از چند ساعت تا چند روز دوام می‌‌آورند و درنهایت برای بازگشت پلاسمای داغ به خورشید فرو می‌‌پاشند. بااین‌‌حال، گاهی‌‌اوقات آن‌‌ها منفجر می‌‌شوند و ذراتی را به‌‌سوی منظومه شمسی بیرون می‌‌رانند که برخی از آن‌‌ها باعث ایجاد شفق‌‌های قطبی در زمین می‌‌شوند. این رشته در اوایل سپتامبر ظاهر شد و حدود یک هفته پایدار ماند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«سیده فضیله حمیدی» فارغ‌‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک است. از جمله مباحث مورد علاقه او نجوم و کیهان‌‌شناسی است و در این زمینه به تولید محتوا می‌‌پردازد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 72 views بار دسته بندی : نجوم تاريخ : 14 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها