مون سیتی سیاره زحل از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۲۲ — تصویر نجومی ناسا - مون سیتی

«زحل» (Saturn) دورترین سیاره منظومه شمسی است که به‌‌راحتی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. به‌ کمک این پروژه تصویربرداری نجومی خارق‌‌العاده و طولانی‌‌مدت که در سال ۱۹۹۳ آغاز شده، می‌‌توانید این غول گازی حلقه‌‌دار که یک‌ بار دیگر پیرامون صفحه دایره‌‌البروج یک دور به‌‌دور خورشید چرخیده و تا سال ۲۰۲۲ طول کشیده (یک سال زحل) را دنبال کنید. این سراسرنمای دوبخشی که از تصاویر مجزای گرفته‌ شده طی ۲۹ سال زمینی، ساخته شده است درامتداد دایره‌‌البروج متمرکز شده و صفحه کهکشان راه شیری از آن عبور می‌‌کند.

سیاره زحل از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۲۲

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

موقعیت زحل در سال ۱۹۹۳ در سمت راست تصویر بالایی در صورت فلکی «بزغاله» (Capricornus) است و به‌‌سمت چپ پیش می‌‌رود. این سیاره در سال ۲۰۲۲ به همان نقطه در صورت فلکی بزغاله در سمت چپ تصویر پایینی بازگشته است. این تصویربرداری پیوسته نشان می‌‌دهد زحل درطی سال‌‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ و ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ کمی درخشان‌‌تر به‌‌نظر می‌‌رسد، دوره‌‌هایی که حلقه‌‌های زیبای آن بیشتر رو به سیاره زمین متمایل بوده‌‌اند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«سیده فضیله حمیدی» فارغ‌‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک است. از جمله مباحث مورد علاقه او نجوم و کیهان‌‌شناسی است و در این زمینه به تولید محتوا می‌‌پردازد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 88 views بار دسته بندی : نجوم تاريخ : 20 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها