مون سیتی سیاره مشتری از دید تلسکوپ فضایی جیمز وب — تصویر نجومی ناسا - مون سیتی

این نمای جدید از «مشتری» (Jupiter) حاوی جزئیات واضح و چشمگیری است. تصاویر فروسرخ و با وضوح بالای مشتری که توسط تلسکوپ فضایی «جیمز وب» (James Webb) گرفته شده‌‌اند، تفاوت‌‌های ناشناخته قبلی بین ابرهای روشن شناور بالایی ازجمله «لکه سرخ بزرگ» (Great Red Spot) و ابرهای تاریک کم‌‌ارتفاع را نشان می‌‌دهند. همچنین در این تصویر، حلقه غبارآلود مشتری، شفق‌‌های قطبی درخشان در قطب‌‌ها و قمرهای مشتری، «آمالتئا» (Amalthea) و «آدرستیا» (Adrastea)، قابل مشاهده هستند.

سیاره مشتری از دید تلسکوپ فضایی جیمز وب

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

قیف مغناطیسی حاوی ذرات باردار قمر آتشفشانی بزرگ «آیو» (Io) نیز به‌‌سمت مشتری و در شفق قطبی جنوبی دیده می‌‌شود. برخی از اجرام به‌‌قدری روشن هستند که با ایجاد رگه‌‌هایی، نور را به‌‌طور قابل‌‌توجهی پیرامون عنصر تلسکوپ نوری جیمز وب پراشیده می‌‌کنند. تلسکوپ وب که در نزدیکی زمین پیرامون خورشید می‌‌چرخد، دارای آینه‌‌ای به‌ قطر بیش از ۶ متر است که آن را به بزرگ‌‌ترین تلسکوپ نجومی پرتاب‌‌شده تا به امروز تبدیل می‌‌کند. همچنین مساحت جمع‌‌آوری نور آن نسبت به هابل بیش از ۶ برابر است.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«سیده فضیله حمیدی» فارغ‌‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک است. از جمله مباحث مورد علاقه او نجوم و کیهان‌‌شناسی است و در این زمینه به تولید محتوا می‌‌پردازد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 87 views بار دسته بندی : نجوم تاريخ : 31 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها