مون سیتی شلیک تپ اختر J0002 توسط ابرنواختر — تصویر نجومی ناسا - مون سیتی

چه چیزی می‌‌تواند یک ستاره نوترونی را مانند گلوله توپ شلیک کند؟ پاسخ ابرنواختر است. حدود ۱۰,۰۰۰ سال پیش، یک ابرنواختر که از خود سحابی CTB 1 را برجای گذاشت، نه‌‌تنها یک ستاره سنگین را نابود کرد بلکه هسته ستاره نوترونی تازه‌‌شکل‌‌گرفته‌‌اش – یک تپ‌‌اختر – را در کهکشان راه شیری منفجر کرد. این «تپ‌‌اختر» (Pulsar) که ۸/۷ بار در ثانیه دور خودش می‌‌چرخد، ازطریق داده‌‌های به‌‌دست‌‌آمده توسط «تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی» (Fermi Gamma-Ray Space Telescope) ناسا و با استفاده از نرم‌‌افزار قابل دانلود Einstein@Home کشف شد.

شلیک تپ اختر J0002 توسط یک ابرنواختر

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

تپ‌‌اختر PSR J0002+6216 (به‌‌اختصار J0002) با سرعت بیش از ۱,۰۰۰ کیلومتر در ثانیه، قبلاً باقی‌‌مانده ابرنواختری CTB 1 را ترک کرده و سرعت آن به‌‌اندازه‌‌ای است که حتی از کهکشان راه شیری نیز خارج می‌‌شود. در این تصویر، دنباله حرکت تپ‌‌اختر در سمت چپ و پایین باقی‌‌مانده ابرنواختری قابل مشاهده است. این تصویر، ترکیبی از تصاویر رادیویی به‌‌دست‌‌آمده از رصدخانه‌‌های رادیویی VLA و DRAO و داده‌‌های بایگانی‌‌شده رصدخانه فروسرخ IRAS ناسا است. واضح است که ابرنواخترها می‌‌توانند مانند توپ‌‌های جنگی و حتی تپ‌‌اخترها نیز مانند گلوله‌‌های توپ عمل کنند – چیزی که معلوم نیست این است که ابرنواخترها چگونه این کار را انجام می‌‌دهند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«سیده فضیله حمیدی» فارغ‌‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک است. از جمله مباحث مورد علاقه او نجوم و کیهان‌‌شناسی است و در این زمینه به تولید محتوا می‌‌پردازد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 157 views بار دسته بندی : نجوم تاريخ : 4 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها