مون سیتی عکس سحابی بازتابی NGC 1333 — تصویر نجومی - مون سیتی

NGC 1333 در نور مرئی، به‌‌صورت یک سحابی بازتابی با رنگ‌‌های غالب مایل به آبی که مشخصه نور منعکس‌‌شده ستاره‌‌ها توسط گردوغبار میان‌‌ستاره‌‌ای است، دیده می‌‌شود. این سحابی با فاصله ۱,۰۰۰ سال نوری از زمین، در صورت فلکی «برساوش» (Perseus) و در لبه یک ابر مولکولی ستاره‌‌زای بزرگ قرار دارد. این نمای نزدیک تلسکوپی تقریباً به‌‌اندازه دو قرص کامل ماه یا در فاصله برآوردشده NGC 1333، کمی بیش از ۱۵ سال نوری آسمان را پوشش می‌‌دهد.

سحابی بازتابی NGC 1333

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

تصویری که مشاهده می‌‌کنید، علاوه‌‌بر جزئیات این منطقه غبارآلود، نشانه‌‌های آشکاری از گسیلش قرمزرنگ اجرام «هربیگ-هارو» (Herbig-Haro)، جت‌‌ها و گاز برافروخته شوکه‌‌شده ناشی از ستاره‌‌های تازه شکل‌‌گرفته را نشان می‌‌دهد. درحقیقت، NGC 1333 صدها ستاره با سن کمتر از یک میلیون سال دارد که بیشترشان هنوز توسط گردوغبار فراگیر ستاره‌‌ای از دید تلسکوپ‌‌های نوری پنهان هستند. این محیط آشفته شاید شبیه محیطی باشد که خورشید بیش از ۴/۵ میلیارد سال پیش در آن شکل گرفت.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«سیده فضیله حمیدی» فارغ‌‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک است. از جمله مباحث مورد علاقه او نجوم و کیهان‌‌شناسی است و در این زمینه به تولید محتوا می‌‌پردازد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 102 views بار دسته بندی : نجوم تاريخ : 17 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها