مون سیتی همپوشانی کهکشان های NGC 3314 — تصویر نجومی - مون سیتی

چرا کهکشان نزدیک روی کهکشان پس‌‌زمینه، اثر همگرایی گرانشی ایجاد نمی‌‌کند؟ در پاسخ باید گفت که ایجاد کرده است اما ازآنجا که این دو کهکشان بسیار نزدیک هستند، جابه‌‌جایی زاویه‌‌ای بسیار کوچک‌‌تر از اندازه‌‌های زاویه‌‌ای خود کهکشان‌‌ها است. این تصویر هابل از NGC 3314، دو کهکشان مارپیچی بزرگ را نشان می‌‌دهد که به‌‌طور اتفاقی دقیقاً در یک راستا قرار می‌‌گیرند. کهکشان مارپیچی پیش‌‌زمینه (NGC 3314a) با ظاهری فرفره‌‌ای‌‌شکل که توسط خوشه‌‌های ستاره‌‌ای جوان مشخص شده است، تقریباً از روبه‌‌رو دیده می‌‌شود. البته، درمقابل درخشش کهکشان پس‌‌زمینه (NGC 3314b)، رگه‌‌های چرخشی تیره گردوغبار میان‌‌ستاره‌‌ای که ساختار کهکشان نزدیک‌‌تر را به‌‌تصویر می‌‌کشند نیز قابل مشاهده است.

همپوشانی کهکشان های NGC 3314

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

این دو کهکشان در لبه خوشه کهکشانی «مار آبی» (Hydra) دیده می‌‌شوند، خوشه‌‌ای که تقریباً ۲۰۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. هنگامی که کهکشان همگراینده کوچک‌‌تر و دورتر است، مشاهده آشفتگی‌‌های همگرایی گرانشی بسیار آسان‌‌تر است. در این صورت، کهکشان پس‌‌زمینه ممکن است حتی به‌‌صورت حلقه‌‌ای پیرامون کهکشان نزدیک‌‌تر تغییر شکل دهد. نورهای زودگذر همگرایی گرانشی که ناشی از ستاره‌‌های کهکشان پیش‌‌زمینه هستند و به‌‌طور لحظه‌‌ای نور ستاره‌‌های کهکشان پس‌‌زمینه را بزرگ‌‌نمایی می‌‌کنند، ممکن است روزی در کمپین‌‌های رصدی آینده به‌‌وسیله تلسکوپ‌‌های با وضوح بالا قابل مشاهده باشند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

«سیده فضیله حمیدی» فارغ‌‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک است. از جمله مباحث مورد علاقه او نجوم و کیهان‌‌شناسی است و در این زمینه به تولید محتوا می‌‌پردازد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 79 views بار دسته بندی : نجوم تاريخ : 17 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها