مون سیتی پنج قلوی استفان از دید تلسکوپ های جیمز وب، هابل و سوبارو — تصویر نجومی ناسا - مون سیتی

این تصویر، حاصل ترکیب تصاویر به‌‌دست‌‌آمده از تلسکوپ‌‌های «جیمز وب» (James Webb) و هابل (Hubble) است. اگرچه تلسکوپ فضایی جیمز وب که اخیراً به فضا پرتاب شده است، آینه بزرگ‌‌تری نسبت به تلسکوپ هابل دارد، اما قادر به رصد نور آبی نیست و تنها در تشخیص نور فروسرخ تخصص دارد (حدوداً تا نورهای نارنجی). در مقابل، تلسکوپ فضایی هابل آینه کوچک‌‌تری نسبت به جیمز وب دارد و مانند آن قادر به رصد نور فروسرخ نیست، اما می‌‌تواند نه‌‌تنها نور آبی بلکه حتی نور فرابنفش را نیز تصویربرداری کند.

پنج قلوی استفان از دید تلسکوپ های جیمز وب، هابل و سوبارو

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

بنابراین، داده‌‌های هابل و جیمز وب را می‌‌توان برای ایجاد تصاویر در طیف گسترده‌‌تری از رنگ‌‌ها ترکیب کرد. این عکس که چهار کهکشان متعلق به «پنج‌‌قلوی استفان» (Stephan’s Quintet) را به‌‌تصویر می‌‌کشد، تصاویر جیمز وب را به‌‌رنگ قرمز نشان می‌‌دهد و تصاویر گرفته‌‌شده توسط تلسکوپ زمینی «سوبارو» (Subaru) ژاپن در هاوایی را نیز شامل می‌‌شود. ازآنجا که داده‌‌های تصویری جیمز وب، هابل و سوبارو به‌‌طور رایگان دردسترس هستند، هر کسی در سراسر جهان می‌‌تواند آن‌‌ها را پردازش کند و حتی مونتاژهای چندرصدخانه‌‌ای مفید، علمی و جذاب پدید آورد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«سیده فضیله حمیدی» فارغ‌‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک است. از جمله مباحث مورد علاقه او نجوم و کیهان‌‌شناسی است و در این زمینه به تولید محتوا می‌‌پردازد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 118 views بار دسته بندی : نجوم تاريخ : 19 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها