مون سیتی کهکشان بارنارد — تصویر نجومی - مون سیتی

کهکشان‌‌های مارپیچی بزرگ، اغلب به‌‌نظر می‌‌رسد شکوه و عظمت خود را با به‌‌رخ کشیدن خوشه‌‌های ستاره‌‌ای آبی، درخشان و جوانشان در بازوهای مارپیچی زیبا و متقارن به‌‌دست می‌‌آورند. البته، کهکشان‌‌های کوچک مانند کهکشان نزدیک NGC 6822 یا همان «کهکشان بارنارد» (Barnard’s Galaxy) نیز ستاره شکل می‌‌دهند. کهکشان NGC 6822 با فاصله ۱/۵ میلیون سال نوری از زمین، در آن سوی میدان‌‌های پرستاره در صورت فلکی «کمان» (Sagittarius) قرار دارد و عضو گروه محلی کهکشان‌‌ها است.

کهکشان بارنارد

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

NGC 6822 یک کهکشان کوتوله نامنظم شبیه به «ابر ماژلانی کوچک» (Small Magellanic Cloud) است و حدوداً ۷,۰۰۰ سال نوری پهنا دارد. ستاره‌‌های درخشان‌‌تر پیش‌‌زمینه که در راه شیری قرار دارند، دارای تیزی‌‌های پراش هستند. در پشت آن‌‌ها، کهکشان بارنارد دیده می‌‌شود که پر از ستاره‌‌های آبی جوان است و در این تصویر ترکیبی رنگی ژرف با تابش مایل به صورتی هیدروژن که نشانگر مناطق ستاره‌‌زا است لکه‌‌دار شده است.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«سیده فضیله حمیدی» فارغ‌‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک است. از جمله مباحث مورد علاقه او نجوم و کیهان‌‌شناسی است و در این زمینه به تولید محتوا می‌‌پردازد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 70 views بار دسته بندی : نجوم تاريخ : 17 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها